onsdag den 28. oktober 2009

Hvilket brand bestemmer?

I dag er der bred enighed om at et stærkt virksomhedsbrand er et vigtigt aktiv når der skabes forretning. Vil globalisering og ny økonomi ændre det?


I vidensøkonomien er det en mulighed, at værdierne vil blive skabt i (virtuelle) netværk af ressourcepersoner, der byder ind med deres expertise mens opgaven bliver løst.

I den verden, er det netværkets navn eller tilgangen til  specifikke ressurcer der gør forskellen når ordren skal placeres?


I dag udgøres de store brand af de værdier som binder virksomhedens resourcer sammen, det er virksomheden som skaber ressourcernes identitet. Fx er det et kvalitetsstempel at en læge er ansat på Rigshospitalet, en skuespiller arbejder ved Det kongelige Teater, eller at en fodboldspiller starter for Bayern München.


Hvis opgaverne i stigende grad i fremtiden løses af resource personer, som samles ad hoc for at løse et givet projekt - måske samtidigt arbejder på (konkurrerende) opgaver er "selling point" så placeret i de pågældende resourcers profil?

- Med andre ord bliver sponsor kontrakten placeret i Real Madrid fordi Ronaldo spiller der, søger vi kræftbehandling på de sygehuse, der har tilgang til verdens bedste onkologer og vælger vi at købe vores IT løsninger i virksomheder, der samarbejder med anerkendte experter? Betyder det noget, at virksomheden har et navn, eller er vores ønske om at være i sikre hænder størst?


Hvis det samtidigt indebærer at ressourcerne søger hen, hvor chancen for at udleve karriere visionerne er størst, og hele tiden begrænser engagementet til konkrete opgaver, hvilke udfordringer stiller det fremtidens organisationer? 

Hvilke overvejelser starter det hos dig?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar